Andligt självförtroende går hand i hand med den ökade viljan hos många att vilja göra gott för världen, något som gör att framför allt yngre i arbetslivet väljer bort arbetsgivare som inte anses göra tillräckligt mycket gott för samhället.
Men vad betyder egentligen ”andligt självförtroende”?
En världsledande expert på området är amerikanen Andrew Cohen. Han är redaktör för tidskriften Enlightenment Next Magazine, författare till boken ”Evolutionary enlightenment” och aktuell med en föreläsning i Stockholm i nästa vecka:
– Vanligt självförtroende kan handla om att vi är bra på något i relation till andra, eller ser bra ut i relation till andra, eller att ha den ekonomiska tryggheten att känna sig fri.
– Det andliga självförtroendet hämtas i stället från en existentiell källa, där du vet vem du är, varför du är här och att du är delaktig i en kreativ process som påverkar hur mänskligheten som helhet tänker.
Flummigt? Hur som helst har Per Löfberg och Mattias Ohlson omsatt det här i praktiken och startade en fabrik där det tillverkas pelletar och spisar i Zambia:
– Vi startade vårt projekt i Zambia utan att ha vare sig pengar eller kunskaper. Men vi visste att det var rätt sak att göra. Utan det andliga självförtroendet hade vi aldrig vågat ta risken.
Hur vi ser på begreppet
”Det vanliga självförtroendet börjar och slutar med dig själv. Andligt självförtroende börjar och slutar med hela världen. Det handlar om en djupt tillit i att man kan betyda någonting för utvecklingen av vad det innebär att vara människa.”
Hur vi tillämpar det
”När vi besökte Zambia såg vi att människorna där skulle få en bättre hälsa och kunna spara pengar om de började laga mat på spisar där pelletar i stället för träkol används. Dessutom skulle miljön bli bättre. Vi beslöt oss för att satsa – enbart utifrån övertygelsen att det var rätt, och att fyra händer faktiskt kan göra skillnad.”
Hur det hjälper oss
”Att starta tillverkning av spisar och pelletar i en gruvstad i Zambia helt utan erfarenhet är en risk vi aldrig hade tagit utan det andliga självförtroendet. Men övertygelsen har tagit oss förbi alla hinder. Det vi drömde om för 1,5 år sedan är nu verklighet. Våra spisar och pelletar är populära och nu ska vi skala upp projektet.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar