onsdag 10 mars 2010

Att arbeta inom anhörigstöd - min livserfarenhet

Som anhörig
Jag är intresserad att arbeta inom anhörigstöd. Min livserfarenhet var/är att vara anhörig till sjuka föräldrar. Min pappa var dement och gick bort i januari 2006. Det var en mycket svår tid och upplevelse att vara anhörig till en dement. Jag byggde upp ett nätverk kring pappa; grannar, vänner, släktingar och personal inom omvårdnad. Många samtal och flyttar blev det innan han äntligen efter två år kom till rätt boende.

Min mamma har haft afasi och stroke sedan juli 2002 och bor på särskilt boende sedan 2004. Även för henne har jag byggt upp ett nätverk. Det har varit många samtal, men få flyttar, innan hon kom till rätt boende. Nu är hon nöjd med allt på boendet, liksom jag själv.

Som volontär
Jag är volontär, medhjälpare som samtalsledare i anhöriggrupper, på Anhörigcenter i Gävle. Det är ett sätt för mig att tacka för den hjälp jag har fått där. Det är inspirerande att få vara med att hjälpa anhöriga att få möjlighet att få ett bättre liv.

Som god man
Som god man är jag ansvarig för min mammas ekonomi, administration och välmående. Jag var även god man åt min pappa. Jag betalar räkningar, köper kläder och hushållsartiklar och ser även till att hon får bra och värdig vård.

Lite om mig och min arbetslivskompetens
Jag

Är med i ett brukarråd, ett samarbete mellan enhetschef, anställda och anhöriga, på min mammas särskilda boende.

Är mycket lösningsfokuserad och resultatorienterad och van vid att sätta gränser och arbeta målinriktat under tidspress med stort engagemang. Min IPU Profilanalys visar att jag är grön/gul och min personlighetsanalys MBTI visar att jag är INFP.

Har arbetat med projektarbete och mässorganisation; projektering inför mässdeltagande och ansökningar inför projektfinansiering.

Har mycket god datavana.

Har upprättat muntliga avtal och beställningar i nära samarbete med medarbetare och varit ansvarig för god kundvård.

Framtagning av underlag för vidare information vid förfrågan internt och externt inom mitt ansvarsområde för vidarebefordran per brev eller e-post till den/de berörda.

Framtagning av material till redovisning av olika projekt på Högskolan i Gävle och presenterat dem med PowerPoint.

Har upprättat skriftliga projekt i form av uppsatser på Högskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar